معرفی گیاه گل ارکیده

گل ارکیده

گل ارکیده

ارکیده ها خانواده بسیار منحصر به فردی از بزرگترین خانواده گیاهان گلدار هستند. ارکیده چنان با موفقیت تکامل یافته است که تنها در قاره قطب جنوب به طور طبیعی رشد نمی کند. تکامل ارکیده ها به این معنی است که آنها یاد گرفته اند که با هر محیط فردی سازگار شوند. در طول این فرآیند سازگاری، ارکیده از عنکبوتیان، حشرات، پرندگان و پروانه ها استفاده می کند تا گرده افشانی موفقیت آمیز خود را تضمین کند. همه ما این ایده را داریم که ارکیده گل زیبایی است؟ با این حال، برخی از آنها نیستند، اما دستاوردهای بقای آنها همچنان آنها را شایسته تحسین می کند.

گیاه ارکیده :

گل ارکیده ، (خانواده Orchidaceae)، هر یک از نزدیک به 1000 جنس و بیش از 25000 گونه از گیاهان گلدار جذاب که در سراسر جهان، به ویژه در مناطق گرمسیری مرطوب توزیع شده است. Orchidaceae عضوی از Asparagales، راسته ای از گیاهان گلدار تک لپه ای است که شامل خانواده مارچوبه و زنبق نیز می شود.

کلمه ارکیده از کلمه یونانی (orchis) برای بیضه به دلیل شکل غده های ریشه در برخی از گونه های جنس Orchis گرفته شده است. این گیاهان چند ساله غیرچوبی عموماً گیاهان خشکی زی یا اپی فیتی هستند (بعنوان مثال، روی گیاهان دیگر رشد می‌کنند تا ریشه در خاک)

آنهایی که به گیاهان دیگر متصل هستند اغلب شبیه تاک هستند و دارای پوشش ریشه اسفنجی به نام ولامن هستند که آب را از هوای اطراف جذب می کند. بیشتر گونه‌ها غذای خود را تولید می‌کنند، اما برخی از آن‌ها با مواد آلی مرده (ساپروفیت) زندگی می‌کنند یا قارچ‌هایی که در ریشه‌هایشان زندگی می‌کنند، به آنها کمک می‌کند تا تغذیه کنند.

گل ارکیده سفید
گل ارکیده سفید

انواه خانواده ارکیده:

خانواده ارکیده به سه بخش تقسیم می شود.

1- سمپودیال: این نوع ارکیده در آب و هوای خشک ایجاد شده است و آب را در ساقه های متورم ذخیره می کند.

2- مونوپدیال: این نوع ارکیده دارای یک ساقه در حال رشد به سمت بالا، ریزوم است و به طور مداوم برگ های جدیدی از راس تولید می کند. این نوع به راحتی تکثیر نمی شود، اما اگر ساقه اصلی آسیب ببیند ممکن است گیاه جوان جدیدی از پایه تولید کند.

3- کم رایج ترین نوع ارکیده دیاپودیال: به روشی مشابه سمپودیال ها رشد می کند، اما بدون لامپ

نیازهای گل ارکیده:

ارکیده ها رشد می کنند و غذا و رطوبت خود را با روش های مختلف جمع آوری می کنند. بیشتر ارکیده ها خود را به درختان یا شاخه ها می چسبانند، برخی به سنگ می چسبند در حالی که سومین به طور معمول خود را در خاک قرار می دهند.

نیازهای یک ارکیده بسیار کمتر از گیاهان دیگر است، این امر کلیدی برای بقای آن بوده است. همانطور که در مورد همه گیاهان، ریشه ها وسیله تغذیه ارکیده هستند، با این حال، با ارکیده، ریشه ها عملکرد دیگری دارند، آنها وسیله ای هستند که ارکیده آنها را به خود محکم می کند.

این ریشه های ارکیده اپی فیتیک است که آن را به درخت یا صخره نگه می دارد که با آن ارکیده ممکن است از بین برود. این ریشه های در معرض هوا رطوبت لازم برای بقا را از جو جذب می کنند. ارکیده ای که به درخت لنگر می زند نیز ممکن است مواد غذایی را از مدفوع پرنده یا قالب های روی پوست درخت جذب کند.

ارکیده یک گیاه خاص

ارکیده به عنوان یک گیاه عجیب و غریب شناخته می شود و به وسواس بسیاری از باغبانان مشتاق تبدیل شده است. تنوع گسترده گیاهان ارکیده به این معنی است که گیاهی وجود دارد که تقریباً برای هر محیطی مناسب است و در صورت تمایل هر کسی می تواند یک ارکیده را پرورش دهد. دامنه ارکیده ها به طور مداوم در حال رشد است و سابقه ای از انواع مختلف آن در انجمن سلطنتی باغبانی لندن نگهداری می شود.

این رکورد شامل تمام ارکیده های طبیعی شناخته شده و همچنین ارکیده های ترکیبی است. برخی از ارکیده ها در حال حاضر به قدری کمیاب هستند که به عنوان در معرض خطر طبقه بندی می شوند و توسط قانون محافظت می شوند. در ایالات متحده ارکیده های خاصی وجود دارند که آنقدر نادر هستند که اگر در حال چیدن یا آسیب رساندن به یکی از آنها گرفتار شوید، طبق قوانین فدرال و ایالتی مجازات می شود!

هیبریدهای ارکیده به طور طبیعی نیز وجود دارند و توسط علاقه مندان پرورش می یابند. توانایی ارکیده در تکامل به این معنی است که به طور مداوم در حال تغییر است، ممکن است که هیبریدهای ارکیده تشکیل شده و سریعتر از آن چیزی که انسان بتواند آنها را ثبت کند، از بین می رود. به همین دلیل است که ارکیده برای افراد زیادی جذابیت داشته است. بقای ارکیده تخیل را تسخیر می کند و سپس تماشای گل های ظریف آن مردم را به دنیای شگفت انگیزش می کشاند.

 

مدیر سایت
ارسال دیدگاه