آشنایی با انواع گل ارکیده

گلدان ارکیده

گل ارکیده یکی از گل های زیبایی است که در شکل ها و انواع مختلف وجود دارد. این گل دارای شکوفه های بزرگ با رنگ های جذاب می باشد. این شکوفه ها دوام نسبتا بالایی دارند. این گل بسیار زیبا بوده و نمادی از عشق، شکوه و زنانگی است. اگر قصد نگهداری از گل ارکیده را دارید باید نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید این گل را در محیط های مختلف از جمله آپارتمان داشته باشید و از زیبایی آن لذت ببرید.  گل های ارکیده، تنوع زیاد و انواع گوناگونی دارند. تنوع بالای گل های ارکیده در کل دنیا سبب شده تا این گیاه یکی از پرطرفدار ترین گیاهان زینتی باشد که برای زیبایی و تزیین خانه ها از آن استفاده می شود.

گل های ارکیده

 انواع گل ارکیده

گل ارکیده انواع و اقسام مختلفی دارد و گونه های زیادی برای آن ثبت شده است‌ در ادامه به معرفی چند مدل از مهم ترین و پر پرطرفدار ترین انواع این گیاهان می پردازیم.

ارکیده فالانوپسیس

یکی از پرطرفدار ترین انواع ارکیده می باشد که در ایران وجود دارد. فالانوپسیس با نام گل  شب ‌پره‌ ای یا پروانه ای نیز معروف است. این نوع پس از گلدهی حدود ۲ تا ۳ ماه گل هایش دوام دارد و برگ های آن بیضی شکل و آبدار است.

ارکیده سیمبیدیوم

یکی دیگر از انواع گل های ارکیده است که در دسته گل های عروس بسیار زیاد استفاده می شود این نوع ارکیده نسبت به سایرین ها اندازه کوچک تری دارد‌‌. برگ های آن به صورت متراکم در بین شاخه های ظریف قرار گرفتند‌‌. بیشترین رشد این نوع گل ارکیده مربوط به بهار تا اوایل پاییز است. این گل نباید به طور مستقیم در معرض نور باشد.

ارکیده دندروبیوم

ارکیده دندروبیوم، یکی دیگر از انواع گیاهان ارکیده بوده که دوره گلدهی آن، بین ۳ تا ۶ هفته زمان می برد‌. پس از گلدهی معمولاً بین ۸ تا ۱۵ گل روی ساقه آن به صورت  ریشه می روید. این گل دارای برگ های چرمی مانند است و می تواند فضای خانه را عطرآگین کند. در نگهداری این گیاه باید دقت کنید. در آبیاری این گیاه نباید زیاده روی کرد.  آبیاری زیاد باعث می شود که ارکیده دندروبیوم به بعضی از بیماری های قارچی مبتلا شود.

دندروبیوم

ارکیده اپی دندروم یکی دیگر از انواع ارکیده ها بوده که به  ارکیده صلیبی نیز مشهور است. علت نامگذاری این نوع ارکیده به دلیل شکل برگ های آن می باشد که ظاهری شبیه به صلیب دارد. این گل به صورت اپی فیت بوده و می تواند روی گونه های دیگر از جمله درختان رشد کند. فصل گلدهی اپی دندروم در فصل بهار و تابستان بوده و شرایط نگهداری آن بسیار آسان است.

ارکیده اونسیدیوم

ارکیده اونسیدیوم از جمله گیاهان آفتاب دوست است. این گیاه باید در جایی قرار بگیرد که در معرض تابش نور آفتاب باشد. اگر برگ های آن سبز روشن بودند؛ یعنی گل به اندازه کافی نور آفتاب را دریافت می کند. اما اگر رنگ برگ ها سبز تیره بودند به این معناست که نور آفتاب برایش به اندازه کافی نیست. این گل  دارای برگ های پیچ و تاب خورده و بسیار زیبا است. این گیاه برای زیبا تر کردن منزل به عنوان یک گیاه تزئینی استفاده می شود.

ارکیده لیکاسته

لیکاسته از انواع ارکیده است که مدت عمر طولانی دارد. البته در فصل زمستان، این گیاه برگ ریزی دارد. برگ ریزی آن به این صورت است که نوک برگ ها قهوه ای شده و شروع به ریزش می کند. دوباره بعد از گذاشتن فصل سرما، این برگ ها در می آید. این نوع گل بومی منطقه آمریکای مرکزی بوده و شرایط نگهداری آن چندان پیچیده نیست. این گل باید در فضایی باشد که هوای آن نه زیاد سرد و نه زیاد گرم باشد. همچنین رطوبت مورد نیاز رشد این گیاه نیز بین ۴۰ تا ۷۰ درصد است.

لودیسیا

لودیسیا از جمله ارکیده‌ هایی است که در طبیعت یافت می شود و نمی توان آن را در گل فروشی ها به راحتی پیدا کرد. این گل ارکیده که به عنوان ارکیده جواهر شناخته می شود؛ دارای برگ های بسیار زیبایی است. در کنار گل های سفید کوچک که به صورت خوشه ای قرار گرفتند؛  برگ های این گل نیز خودنمایی می‌ کند. این برگ ها که رنگ سبز مایل به قهوه ای دارند؛ دارای رگبرگ های موازی مایل به قرمز هستند و سبب زیبایی لودیسیا می شوند.

ارکیده فایوس

گل ارکیده فایوس دارای برگ هایی با رنگ های مختلف از جمله زرد، سفید، سرخابی و بنفش می باشد. هر چند این برگ ها زیبایی بسیار زیادی دارند اما باید دقت کنید زیرا رنگ زیبای این برگ ها نیازمند مراقبت بسیار زیاد نیز است. برای رشد بهتر ارکیده فایوس نیاز به کود دهی منظم دارد. همچنین محیطی که فایوس در آن قرار می گیرد رطوبتی بالای ۵۰ درصد داشته باشد.

 

ارکیده براساوولا

گل ارکیده براساوولا یکی از زیبا ترین ارکیده هایی می باشد که در سرتاسر جهان وجود دارد. این نوع با نام بانوی شب نیز شناخته می ‌شود زیرا عطر بسیار خوبی دارد. ظاهر این گیاه بسیار زیبا می باشد.  برخلاف بسیاری از گل های ارکیده، این براساوولا دارای برگ های قلبی شکل می باشد. ارکیده براساوولا، انتخاب مناسبی برای هدیه دادن است‌ که می تواند نمادی از عشق، علاقه و زیبایی باشد. یکی دیگر از دلایل پرطرفدار بودن این نوع ارکیده رویش سریع آن است. در نگهداری از این گیاه باید دقت کنید. به هیچ وجه نباید از آب کلر دار برای آبیاری براساوولا استفاده کرد

براساوولا

آرمیده میلتونیاپسیس

گل ارکیده میلتونیاپسیس برگ هایی شبیه به برگ گل بنفشه دارد. به دلیل شکل برگ ها به آن ارکیده بنفشه نیز می‌ گویند. برگ های این نوع گل ارکیده برخلاف بسیاری از ارکیده ها که ضخیم هستند؛ نازک می باشد‌. به همین دلیل باید از تابش مستقیم نور آفتاب به این گل جلوگیری کرد. رطوبت مورد نیاز برای رشد میلتونیاپسیس، حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد است.

گل ارکیده آپارتمانی

گل ارکیده آپارتمانی

شاید بعضی از افراد تصور کنند گل ارکیده فقط برای درست کردن دسته گل ها می باشد و چندان دوامی ندارد. اما این تصور اشتباه است. شما می توانید گل ارکیده را به صورت گیاهی که در خاک ریشه دارد خریداری کنید و در خانه خود از آن مراقبت کنید. انواع مختلفی از گل های ارکیده را می توانید در خانه خود داشته باشید و از آن ها نگهداری کنید. آنچه که اهمیت دارد نگه داری  صحیح گل ها در خانه است. اگر از گل ها به درستی مراقبت شود؛ طول عمر نسبتا زیادی خواهند داشت. ارکیده می‌ تواند فضای خانه شما را عطرآگین و زیبا کند.

شرایط نگهداری از گل ارکیده

همان طور که گفته شد گل ارکیده انواع و اقسام مختلفی دارد‌. برای نگهداری هر یک از این گل های ارکیده باید نکات مخصوصی را رعایت کرد. در ادامه به طور کلی در مورد شیوه نگهداری گیاهان ارکیده توضیحاتی را ارائه می دهیم.

توجه به برنامه آبیاری گیاه

اولین مسئله که برای نگهداری گل ارکیده باید مورد توجه شما قرار بگیرد؛ برنامه آبیاری گیاهان است. گیاهان مختلف به آب نیاز دارند اما نیاز آن ها به آب متفاوت از یکدیگر است. بعضی از گیاهان به آب بیشتر و بعضی از گیاهان به آب کمتری نیاز دارند. شما باید برنامه آبیاری گیاه خود را بشناسید و طبق آن گیاه را آبیاری کنید. بعضی از گیاهان حساس بوده و اگر کمتر یا بیشتر از حد مجاز به آن ها آب داده شود؛ سالم و شاداب نمی مانند. گیاه ارکیده نیز از جمله گیاهانی است که به هیچ وجه نمی تواند کم آبی را تحمل کند‌. مخصوصا در تابستان نیاز به دفعات بیشتری آبیاری دارد.

انتخاب جای مناسب برای قرار دادن گل ارکیده

یکی دیگر از مواردی که هنگام نگهداری گل ارکیده باید به آن توجه نمود؛ انتخاب جای مناسب برای قرار دادن این گیاه است. این گیاه آفتاب را دوست دارد اما بهتر است از تابش مستقیم نور آفتاب به گل جلوگیری کرد. به همین دلیل این گیاه برای کاشتن در باغچه مناسب نیست و باید در گلدان نگهداری شود. در فصل تابستان که آفتاب مستقیم و با شدت بیشتری می تابد بهتر است گل های ارکیده پشت پنجره قرار نگیرد بلکه دور تر از نور مستقیم آفتاب باشند یا یک پرده، مانع از تابش مستقیم آفتاب بر روی برگ های آن ها شود.

نگهداری از ارکیده

خاک مناسب برای ارکیده

برای نگهداری گل ارکیده باید خاک مناسبی را انتخاب کرد. در ابتدا باید توجه کنید که ریشه این گیاه نسبت به آب زیاد حساس بوده و در صورتی که  در مدت زیادی با آب در تماس باشد می پوسد. با توجه به حساسیت ارکیده، خاک این گیاه باید زهکشی شده و در کف گلدان سوراخ هایی قرار داشته باشد تا به راحتی آب از خارج شود. خاک این گیاه باید ترکیبی از خاک برگ، پوسته درختان و همچنین خزه های درشت باشد.

دما و رطوبت لازم برای گل ارکیده

گل ارکیده از جمله گیاهانی است که به دمای معتدل برای رشد نیاز دارد. دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه می تواند برای رشد این گیاه مناسب باشد. البته باید توجه کنید که در فصل گرم، ارکیده نباید در معرض باد سرد کولر قرار بگیرد. همچنین در فصل‌ های سرد نیز نباید در کنار وسایل گرمایشی باشد. رطوبت مورد نیاز این گیاه نسبتا بالا است و حداقل ۵۰ درصد رطوبت برای رشد نیاز دارد. همچنین رطوبت مورد نیاز بعضی از این گیاهان نزدیک به ۷۰ درصد است.

 کود دهی به گل ارکیده

گل ارکیده برای رشد کردن به کود های مناسب نیاز دارد. بیشترین میزان نیاز این گیاه به کود، زمانی است که گل می دهد. البته الگوی کود دهی برای هر یک از انواع ارکیده متفاوت است. در فصل زمستان که گیاه برگ ریزی دارد؛ مقدار بسیار کمی کود نیاز دارد. شما می توانید با مراجعه به متخصصین نگهداری از گیاهان، کود مناسب ارکیده را خریداری کرده و طبق اصول مشخص کود دهی به گیاه را انجام دهید. کود دهی نباید بیش از حد انجام شود. همان قدر که کود برای گیاه لازم است اگر بیشتر از حد مجاز به گیاه داده شود می تواند برای آن مضر باشد.

گلدان ارکیده

 

تکثیر و پرورش گل ارکیده

برای نگهداری و پرورش گل ارکیده، باید دقت زیادی به خرج داد. اگر می خواهید این گیاه را تکثیر کنید‌؛ باید به دنبال بهترین روش باشید. قلمه زدن برای تکثیر این گیاه، چندان کارآمد نیست. با کاشت بذر نیز مدت زمان زیادی طول می ‌کشد تا شما یک گل ارکیده داشته باشید. از جمله بهترین روش ها برای تکثیر گل ارکیده کاشت پاجوش گیاه است. این روش می تواند برای تکثیر این گل بسیار مناسب باشد.

خرید گل ارکیده

آندیا ارکید به عنوان یکی از بزرگترین گلخانه های ارکیده در ایران، فروشنده انواع گل های ارکیده می باشد. برای خرید فقط کافیست به قسمت فروشگاه وب سایت مراجعه کنید.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه